ART SOLO VLA

Odpovědět
Petr Los
Příspěvky: 41
Registrován: 29 lis 2014 12:00

ART SOLO VLA

Příspěvek od Petr Los »

Jednokanálový vícehlasý opto kompresor.
12. 11. 2024

Kompresory jsou kořením mistrů zvuku. Někteří (včetně mě) by si natáčení bez účasti těchto mašin neuměli snad ani představit. Kompresor nejen že pomáhá držet zdivočelou dynamiku záznamu na uzdě, ale zároveň vytváří díky konstrukčnímu typu své komprese i barvu nahrávky.

ART SOLO VLA je přesně tímhle typem přístroje. Vytvořila ho pro nás známá firma ART (Applied Research and Technology), která je mezi muzikanty i zvukaři známá díky cenově velmi přístupným přístrojům velmi dobré kvality. Kanadští ART jsou tvůrci velice oblíbeného stereokompresoru ART PRO VLA a ART PRO VLA II, který se zabydlel v mnoha nahrávacích studiích. ART SOLO VLA má s výše uvedenými přístroji hodně podobnou DNA a dá se říci, že z nich doslova vycucal to nejlepší.
Obrázek
Mně nejprve slovní spojení „jednokanálový vícehlasý” připadalo trochu jako oxymoron, tedy doslova protimluv, ale po nahlédnutí do manuálu jsem zjistil, že i výrobce používá toto spojení.
Pojem “vícehlasý” je zde nutné pochopit ne co se týká počtu hlasů, ale počtu kompresních charakteristik. Náš přístroj umožňuje charakteristiky dvě: Optokompresi Class-A spojenou s elektronkou a F.E.T kompresi spojenou s konstrukcí Solid-State.

Ovladače předního panelu
Líbí se mi, že přední panel je poměrně dost úsporný. Vidíme zde pět otočných potenciometrů se středně velkými kovovými vroubkovanými knoby. Všechny potenciometry mají přesný velmi jemný krokový chod, díky čemuž je jejich nastavování pro uživatele příjemnou záležitostí.

Zleva: THRESHOLD – práh komprese (-30 až +20), RATIO – kompresní poměr (1,25 : 1 až 20 : 1), ATTACK – náběh (0,25 ms až 50 ms), RELEASE – uvolnění (0,15 ms až 3 sec), BLEND – poměr mezi čistým a efektovaným signálem (Dry až Comp).
Obrázek
Nyní následují tři spínače indikované proužkem barevné LED. VOICE slouží k přepínání dvou typů komprese – OPTO a FET. Funkce COMP aktivuje či vypíná zvolený kompresor (BYPASS/ACTIVE), přepínač VU METER přepíná analogový měřič z režimu GAIN do režimu GAIN REDUCTION. Posledním otočným potenciometrem je MASTER OUTPUT, u některých kompresorů nazývaný též Gain Make Up. Nutno ještě dodat, že přímo v rámečku VU metru se nachází malý šroubek, kterým je možno zkalibrovat ručičku přístroje dle potřeby.

Vstupy a výstupy na zadním panelu
Zadní panel tohoto přístroje je poměrně strohý. Nenachází se zde nic jiného, než vstup – INPUT a výstup – OUTPUT, a to jak v podobě XLR, tak i jackové. Oba typy zdířek jsou symetrické. Zcela vlevo je umístěn mikropřepínač citlivosti vstupní hodnoty I/O LEVEL (+ 4 dBu/-10 dBV). Napravo se pak nachází klasická PSU zdířka.
Obrázek

Pár technických informací a trocha čísel
Jak jsem již uvedl, je na palubě kompresoru umístěna elektronka, přesně dvojitá trioda 12AT7 (ekvivalent ECC81). Od velmi často používané triody 12AX7 se liší naše 12AT7 tím, že umožňuje mnohem větší anodový proud a proto dobře funguje i při nízkém napětí. Obvod zesiluje audiosignál.

K regulaci audiosignálu slouží jako základní prvek tzv. optočlen, čili LED dioda/fotoodpor. Protože přístroj nese název SOLO VLA - Vactrol Leveling Amplifier, bude se nejspíše jednat o optočlen značky Vactrol VTL5C2, které už ART používal ve svých předchozích úspěšných modelech PRO VLA I a II. Výrobce sice přístroj nazývá “compressor”, ale jedná se spíše o tzv. “leveling amplifier” – vyrovnávací zesilovač.

Zvuk elektronkové cesty s optokompresí má mít plně prokreslený, hřejivě teplý sound s měkkou optokompresí a cesta Solid State s F.E.T kompresí je naopak zvukově čistá a neutrální. Optokomprese se vyznačuje tím, že místo na ostré špičky reaguje na průměrný průběh signálu. Některé firmy to řeší dokonce umístěním F.E.T kompresoru za optický. F.E.T. Ten pak slouží jako lapač těchto špiček. Ona pomalejší reakce na průběh je však právě to, co dodává audio materiálu onu měkkost a muzikálnost. Žádné rychlé dynamické skoky, ale pozvolná práce s dynamikou.

Frekvenční odezva: 20 Hz až 80 kHz (+0/-1 dB), dynamický rozsah: >100dB (20-20kHz), >110dB (vážený "A"), maximální nástrojový vstup: +17dBu, THD@ 0dBm Out: <0,02%, maximální nástrojový vstup: +17dBu, výstupní zesílení: Line In: +15dB, vstupní impedance: 10k ohmů Line In, výstupní impedance: 47 ohmů Linkový výstup, rozměry: 4,45 cm x 48,3 cm x 15,2 cm), váha: 2,5 kg, Přístroj je umístěn do 1 HU celokovového šasí.

ART SOLO VLA v akci
Kde lépe vyzkoušet kompresor, než přímo při natáčení ve studiu. Protože v současné době máme roztočeno několik projektů od folku až po rockové kapely, použil jsem kompresor na natáčení mužských a ženských vokálů. Šlo jak o sóla samotná, tak i trojhlasy. Jako preamp jsem použil celolampový UAD 610 solo, který je mým oblíbeným. Za něho jsem zařadil náš VLA SOLO.

Když jsem vše propojil a začal zkoušet mikrofon, vůbec nic se nedělo. Měl jsem zapnutou funkci Gain Reduction, ale ručička VU metru se ani nepohnula. Signál sice přístrojem procházel, ale nic se nedělo. Po chvíli laborování jsem na to přišel. Práh komprese Threshold totiž funguje obráceně. Čím více se otáčí doleva, tím se práh a s ním komprese zvyšuje. V poloze úplně vlevo je tedy práh nejsilnější. Vždyť se stačilo podívat na krajní hodnoty tohoto parametru: -30 až +20. Ach jo, ta moje hlava.

Pak už šlo vše jako na drátkách. Kompresní poměr jsem nastavil na 3:1. To pro lehčí zpracování vokálových špiček stačilo. Zatímco se zpěvák rozezpívával, já ještě donastavil obě časové konstanty Attack a Release. Zde jsem použil své zkušenosti z využívání mých optokopresorů a Attack dal zhruba na polovinu jeho dráhy mezi 12 a 25 ms a Release na tři čtvrtiny dráhy 1,5 sec.

Jako testovací vzorek jsem natočil dvě stejné části ženského zpěvu. První ukázka je nabrána pomocí elektronkové cesty s optickou kompresí a druhá ukázka pak Solid State s F.E.T kompresí. Musím se přiznat (snad už nejsem hluchý), že rozdíl mezi oběma cestami mi přišel minimální. Snad jen, že náběr přes opto má o něco plnější zvuk. Konečně, porovnejte sami na obou vzorcích.
Na poslední ukázce je mužský vokál s doprovodem části kapely. Práce s kompresorem během celodenního natáčení byla naprosto bezproblémová. Při dobrém nastavení nebylo potřeba neustále hýbat s parametry. Natočený zpěv byl pevný a nedocházelo k nepříjemnému pumpování. Ostatně proto mám optokompresory (právě ve spojení s elektronkami) tak rád a hodně je používám. Zde můžete kompresi nastavit od jemného, až téměř neznatelného dynamického ošetření špiček, až po opravdu velmi komprimovaný signál.
Úbytek signálu dorovnáte pomocí funkce Master Output. Výborná je též funkce Blend. Pomocí tohoto potenciometru si můžete určit, kolik kompresí upraveného signálu pustíte do nahrávky. Mícháte tedy neupravený signál s již komprimovaným (Dry/Comp). Já jsem ho měl nastavený na 75% dráhy potenciometru.

Závěrem
Abych jen nechválil, trochu mi vadila velmi špatná viditelnost nastavených parametrů v přítmí režie. I když jsem měl přístroj přímo proti sobě, musel jsem si nakonec vytáhnout malou klipsnovou lampičku na notový stojan. Pak už jsem viděl dobře. Je to jediný maličký škrábanec na kontě tohoto přístroje. Jinak musím říci, že vše ostatní je přímo super. Jak precizní konstrukce, tak ovládání i zvuk samotný. Moc by se mi líbilo mít ve studiu každý kanál ošetřený tímto kompresorem, protože i jeho cena je více než příznivá. Tento duální kompresor vřele doporučuji.

Výrobce: ART
Zapůjčil: AudioMaster CZ a.s.

Petr Los
PROFIL AUTORA: Petr Los dipl.um.
Navštěvoval Pedagogickou fakultu v Ůstí nad Labem. Zde intenzivně studoval hru na klavír a kompozici. Po revoluci přesedlal na baskytaru a kontrabas a vystudoval Státní konzervatoř v Teplicích, obor Hra na kontrabas. V 90. letech se věnoval tvorbě filmové a scénické hudby. Vytvořil hudbu pro film několikanásobného cyklotrialového mistra světa Josefa Dresslera – Golden Bike a pro mnoho dalších výukových a reklamních filmů a spotů. Jako baskytarista a kontrabasista hrál v kapelách St.Woody a Lingers, se kterou vydal tři alba u společnosti Indies Records. V současnosti vyučuje v ZUŠ Česká Lípa hru na kontrabas, baskytaru a klávesy, příležitostně hostuje v symfonických orchestrech, a spoluprovozuje nahrávací studio WonderLost.

Odpovědět